Ať už připravujeme dokument k tisku nebo vytváříme obsah pro internetové prostředí, vybíráme si ze stovek různých fontů. Někdy výběr písma neřešíme a vsadíme na klasiku, jako je font psací stroj, jindy popustíme uzdu fantazii a rozhodneme se pro nekonvenční typ nebo pro některé ozdobné písmo. A pokud chceme někoho naštvat, použijeme Comic Sans. Současná podoba běžně používaných fontů je výsledkem vývoje trvajícího desítky let. Víte, co to vlastně je font, jakou má historii a jak některé známé fonty písma vznikaly? A proč jsou vlastně fonty důležité?

Fontů je nepřeberné množství a stále vznikají nové. Každý z nich má svou vlastní historii, kterou vám v některých případech přibližujeme v našem článku.

Co je font

Když se zeptáte laika, řekne vám, že font je písmo. Jedná se tedy o druh písma, přesněji řečeno o určitou sadu abecedních znaků, které spojuje stejná velikost písma a také jednotný styl písma. O fontech se nyní hovoří především v souvislosti s použitím různých stylů písma ve výpočetní technice. Font je však o něco složitější. Font zahrnuje řez písma, jeho velikost a typ. Řez písma je vlastně to, jak písmo vypadá. Podobné fonty tvoří rodinu, font family neboli typeface, která zahrnuje všechny fonty se stejným řezem. Font je tedy písmo, které má určitou velikost a typ v konkrétní rodině fontů.

Fonty mají svou historii

Historie fontů vychází z historie písma jako takového. Začíná tedy již v předhistorickém období, kdy vznikali předchůdci písma jako kresby, piktogramy a ideogramy. Ty nahradilo ručně psané nebo kreslené písmo, tiskařské techniky, kovové sazby a následně moderní forma písma. V současné době se text před tiskem zpracovává elektronicky a jeho písmo určuje kód a font. Font určí tvar písmene, text se pak uloží jako čísla a informace o fontu. Počítač si pak najde soubor fontu a podle čísla obrázek toho znaku, který je předmětem zobrazení. Tabulka kódů přiřazuje písmena k číslům. Fonty jsou rastrové a vektorové. Rastrové fonty pracují s pixely, vektorové s křivkami.

Známé i nové fonty

Fontů je nepřeberné množství a stále vznikají nové. Každý z nich má svou vlastní historii, kterou vám v některých případech přibližujeme v našem článku.

Times New Roman

Nejpoužívanějším (a podle některých i nejnudnějším) typem písma je Times New Roman. Ve spolupráci s Victorem Lardentem jej v roce 1929 vytvořil typograf Stanley Morison, který veřejně zkritizoval do té doby používaný font britských novin The Times. Kritiku původního písma deník přijal a Morisona požádal, aby se postaral o vytvoření nového fontu. Noviny si vyhradily právo na užití písma na jeden rok. Poté se nový Times New Roman zařadil mezi komerčně dostupné fonty a stal se světovým bestsellerem.

Helvetica

Font Helvetica byl nejpoužívanějším typem písma v 60. a 70. letech a velké oblibě se těší i v internetovém prostředí. V roce 1957 jej pro švýcarskou firmu Haas Type Foundry vytvořili Max Miedinger a Eduard Hoffman. Kvůli marketingu písmo brzy přejmenovali z Neue Haas Grotesk na dnes známý název Helvetica, a to podle latinského slova označujícího Švýcarsko. Víte, co spojuje loga značek Motorola, Kawasaki, Olympus, BMW či Microsoft? U všech je výchozím použitým fontem právě Helvetica.

Arial

Od uvedení na trh byl font Arial kritizován za nápadnou podobnost konkurenční Helvetice. Vznikl na počátku 80. let na podkladu staršího písma Monotype Grotesque a na jeho vývoji se podílel 10členný tým. Font původně používala společnost IBM ve svých laserových tiskárnách, později jej ve velkém začal uplatňovat Microsoft.

Calibri

Calibri je jedním z výchozích fontů využívaných v softwaru od společnosti Microsoft. Jeho vznik započal v roce 2000 za účelem zlepšení kvality zobrazení textu bez ohledu na použitý hardware. Microsoft vytvořil kolekci písem, které jsou dostupné v mnoha jazycích a jejich zobrazení je bezproblémové na všech zařízeních. Mezi tato písma patří i oblíbené Calibri vyvíjené německým typografem Luc de Grootem. Písmo bylo původně navrženo pro televizní vysílání. Typografovi se však zdálo příliš zaoblené, proto ho mírně poupravil do současné podoby.

San Francisco

Mezi nejnovější hojně používané fonty patří San Francisco, které pro své potřeby vyvinula společnost Apple a ve všech systémech jím nahradila doposud používanou Helveticu. San Francisco je výchozím fontem pro systémové prostředí, najdete ho ale také třeba na zadní straně nového iPhonu. Je jasným důkazem toho, že vývoj typografie stále není u konce, ačkoliv trvá už několik desítek let. Moderní technologie a zobrazovací zařízení mají zkrátka jiné nároky na typy písma, než tomu bylo dříve.

Comic Sans

Písmo Comic Sans se řadí do kategorie zábavných písem. Je velice populární, což uživatele svádí k jeho užívání i tam, kde se vůbec nehodí. Jeho autorem je návrhář Vincent Connare, který ho vytvořil v roce 1994. Byl určen pro Microsoft a měl se používat v komiksových dialozích.

Gotham

Bezpatkové písmo z roku 2000 bylo původně určeno profesionálům. Jeho autorem je designér Tobias Frere-Jones. Písmo získalo velkou oblibu a rychle se rozšířilo, Bylo využito při prezidentské kampani Baracka Obamy v roce 2008 a je také na základním kamenu One World Trade Center v New Yorku.

Georgia

Patkové písmo z roku 1993. Jeho tvůrcem je Mathew Carter, který ho vytvořil pro Microsoft Font. Jde o lehce čitelné, jednoduché písmo, které působí velmi elegantně. Jeho předlohou byla písma z 19. století, která se vyskytovala ve skotských románech. V roce 2007 se stalo fontem deníku The New York Times, a tak nahradilo původní Times New Roman.

Moderní a nová písma

Hledáte-li moderní a originální fonty, unikátní nebo vintage styl a ručně psané fonty, pak zvolte některé z nejnovější nabídky typografických studií.

  • Ruční design a zakřivený font, to je Bromello Typeface.
  • Kaligrafický styl a zábavnou kurzívu nabídne Marchy Script Font.
  • Pro logo s malými i velkými písmeny, číslicemi, háčky i čárkami se hodí Brushgyo Typeface.
  • Přátelským a energickým vířivým fontem je Beautiful Friends Font.
  • Kaligrafické písmo vhodné pro slavnostní okamžiky je například LeEvelyn Script Font.

Nové fonty neustále vznikají, není problémem vhodná písma najít, spíše si pak z nepřeberné nabídky vybrat.

Jak na výběr fontu

Proč existuje tak velké množství fontů a proč se výběrem fontu zabývat? Co získáte výběrem správného typu písma? Není důležitější obsah? Vše souvisí se vším. Správný font napomůže čtenáře zaujmout, vylepší čitelnost a členění textu a ve spojení s kvalitní náplní tiskárny může uspořit barvu při tisku.

Ozdobná písma mohou být atraktivní, ale musí plnit svůj účel. Příliš neobvyklé nebo krásné písmo může odvést pozornost čtenáře od obsahu. Okrasná písma a ozdobné fonty tedy nemusí být vždy tou správnou volbou.

Píšete osobní text? Zvolte takový font, který je typický pro vaši osobu. Může jít o některý psací font, třeba ozdobné psací písmo. I barva písma zde může být důležitá. Zvažte i to, zda použijete patkové a bezpatkové písmo.

Komu je váš text určen, tedy, kdo ho bude číst? I na tom závisí typ písma, který zvolíte. Mozek při čtení stíhá analyzovat i psací fonty. Ručně psané písmo je emočně působivější, moderní písmo bez ozdob a bezpatkové fonty působí spíše technickým dojmem. A myslete i na to, jací jste vy sami jako autoři. Jako máte svůj vlastní styl vyjadřování, tak máte své typické písmo, fonty, které jsou vám vlastní a hodí se k vám.

Vybrali jste pro svůj text písmo, druhy, které lahodí obsahu, a chtěli byste je nakombinovat a oživit text? Nezvyklé kombinace, psací písmo, patkové písmo, bezpatkové písmo, ozdobné písmo a další mohou být přínosem, ale jen tehdy, tvoří-li sourodý celek. Zde je vhodné nepřehánět a nepokazit celkový dojem textu špatnou volbou fontů, které se nepodporují.

Brožury, letáky, dopisy, životopisy a další tiskoviny potřebují určité fonty

Při správném výběru písma nebudete plýtvat vlastním časem, námahou ani financemi. Nemusíte být typografové, abyste dokázali zvolit správný typ písma. Každé písmo má své charakteristiky a vhodné použití.

Jaká jsou tedy základní pravidla a na co se které fonty hodí?

  • S fonty to nepřehánějte, obvyklé maximum jsou tři druhy. Ještě lepší jsou fonty dva nebo jen jeden.
  • Patkový font je vhodný na nadpisy, ne však na titulky.
  • Pokud pracujete s letáky nebo informačními tiskovinami, zvětšete písmo, můžete ho také ztučnit.
  • Důležitý je i kontrast. Barvy opakujte, maximum jsou dvě.
  • Tiskacím písmenům se vyhýbejte, jsou vhodná pouze do titulků.
  • Text zarovnejte a rozložte tak, aby byl přehledný.
  • Používejte jen legální fonty, řiďte se licencí.

Důležitá je dobrá čitelnost textů. Vhodné je například bezpatkové písmo jako Verdana, Helvetica, Futur nebo Century Gothic. U menších písmen se bude hodit Calibra nebo Cambria. U dlouhých textů se hodí klasické Times New Roman, nevhodné jsou Impact nebo Courier. Špatně používaným písmem bývá Comic Sans, které se nehodí pro serióznější témata. K zábavným textům zvolte například písmo Consolas. Eleganci a svěžest dodá textům třeba písmo Gotham.

V úřední korespondenci a oficiálních dokumentech, jako je například motivační dopis nebo životopis, využijte styl písma v jeho celé šíři – ale pouze jeden druh. Pro členění a zvýraznění využijte různé velikosti a ztučnění. Vhodná jsou např. písma Calibri nebo Sans Serif.

Klasifikace písem a jejich skupiny

Pokud chcete vybrat vhodné písma a nedopustit se chyb při jejich kombinování, je dobré seznámit se s klasifikací písem. Do jednotlivých skupin se zařazují písma na základ podobnosti podle číselného kódu. Patří sem

  • písma latinková
  • písma nelatinková levosměrná
  • písma nelatinková pravosměrná
  • písma ostatní

Písma se pak dělí do klasifikačních skupin a ty pak do podskupin. Podskupiny jsou tři, písma zdobená, vyznačovací nakloněná a písma se základním řezem.

Klasifikační skupiny a fonty

Skupina dynamická čili renesanční antikva zahrnuje fonty Times New Roman, Garamond , Centaur, Caslon a další. Do skupiny baroko neboli přechodová antikva patří fonty Baskerville, Kolektif, Fournier a Century. Statickou, tedy klasicistickou antikvu tvoří fonty Bodoni, linearní serifové písmo pak Serifa, Clarendona a Latin. Pro lineární bezserifové písmo statické = statický grotesk jsou typická písma Helvetica a Arial, pro lineární bezserifové písmo dynamické čili dynamický grotesk Frutiger a Gill Sans. Lineární bezserifové písmo konstruované neboli geometrický grotesk tvoří fonty Vega, Gill Sans, Eurostyle a OCRA. Grotesk nebo lineární antikva jsou fonty Optima, Pascal či Fritz Quadrata. Psací písmo – font Arabella, Comercial Script a další jsou písma kaligrafická, ručně psaná nebo malovaná. Do skupiny volně psaná písma patří Time Script, Vinec Hand nebo Le Asterix. Poslední skupinou jsou lomená písma, fonty Textura, Fraktura, Rotunda nebo Švabach.

Fonty si můžete stáhnut zdarma

Pro nekomerční použití jsou mnohé druhy písma online ke stažení zdarma. Styly písma online jsou různé, většinou pro word, například ozdobné písmo word, patkové písmo word, bezpatkový font, psací písmo word a různé další styly písma word. Problém nastává tehdy, potřebujete-li český font. Většina fontů nabízených na internetu totiž nezná háčky a čárky. Proto hledejte české google fonty, v nabídce jsou i české fonty psací písmo. Velikost písma word si už pak upravíte sami.

Jak na rozpoznání fontu

Jak si vybrat font, to už víte. Znáte patková písma, bezpatková písma, technické písmo, písmo word, font okrasných písem – ale co když někde uvidíte písmo, které se vám líbí, a rádi byste ho použili, ale netušíte, co je to za font? Jak poznat font není složité. Existují nástroje, které si poradí a rozpoznání písma za vás provedou. Rozpoznávání fontů je úkolem mnoha aplikací, k nejznámějším patří např. WhatTheFont. Text nebo obrázek s textem ořežete a nahrajete a počkáte si na oznámení patřičného výsledku. Tato aplikace je ke stažení zdarma a je k dispozici i pro mobilní telefony.

WhatsFontis nabízí i další funkce. Není potřeba nahrávat, stačí zadat URL adresu. Získáte více možných typů písma a můžete je porovnávat. Webový nástroj sám nabídne jak fonty placené, tak fonty zdarma.

Jednoduchou aplikací, jak zjistit font, je Fount. Pouští se z lišty prohlížeče nebo ze záložek. Funguje ve všech nejznámějších prohlížečích. Je napojen také na Google Fonts.

0,0 Průměrné hodnocení 0,0 od 0 zákazníků
Ohodnotit: