Japonci dali světu ochutnat sushi, naučili jej chvaty karate a zaplavili regály knihkupectví mnohdy obskurními manga komiksy. Krom toho jsou ale obyvatelé země vycházejícího slunce proslulí také špičkovou elektronikou. A značka Canon je toho důkazem.

Bohyně soucitu

Historie japonské značky Canon se datuje až do třicátých let 20. století. V roce 1933 založil Goro Jošida se svým švagrem Takeo Maedou v Tokiu společnost, jejíž název v překladu zněl „Laboratoř přesné optiky“. Jak název napovídá, zpočátku se zaměřovali především na výrobu fotoaparátů.

O rok později, v roce 1934, uvedla společnost na trh svůj první prototyp dřevěného fotoaparátu s názvem „Kwanon“, který bývá často přepisován do evropských jazyků jako „Kannon“. Odtud také pochází nový jednoslovný (a o poznání chytlavější) název, který firma přijala roku 1947 – Canon.

Značka Canon se od počátku své existence zaměřuje na výrobu fotoaparátů.

 

Původní význam tohoto slova však nemá nic společného s dělostřelectvem ani kanóny (anglicky „cannon“). Jde o odvozeninu z japonského jména buddhistické bohyně soucitu Kannon (česky Kuan-jin). Pravdou ale je, že jde o rázný a zvučný název.

Druhá světová válka Japonsko zasáhla poměrně tvrdě. Výroba fotoaparátů Canon byla ohrožena a firma byla na pokraji krachu. Přesto se podařilo Canonu během několika málo poválečných let opět rozjet byznys a rozšířit své výrobní kapacity. Díky tomu společnost vyvinula svoje vlastní technologie a už nemusela používat komponenty konkurenčního Nikonu nebo napodobovat výrobky německé společnosti Leica, jako tomu bylo v předválečných letech.

Tiskárny místo foťáků

Canon se také od konce 70. let začal více orientovat na výrobu kancelářských zařízení – především tiskáren a kopírek. Jak význam tohoto segmentu v průběhu let rostl, stal se z Canonu postupem času přední světový výrobce tonerů a tiskáren. V roce 2007 představoval prodej kancelářského vybavení 65 % příjmů společnosti (oproti pouhým 26 % z prodeje fotoaparátů a kamer). Skenery, inkoustové i laserové tiskárny a barvy a náplně (tonery a cartridge) Canon pak v roce 2012 představovaly jednu pětinu globálního trhu.

V roce 1985 Canon také navázal úzkou spolupráci se značkou Hewlett-Packard. Veškerá laserová technologie v laserových tiskárnách značky HP proto pochází z dílny Canonu. Oboustranně výhodné partnerství představuje zhruba pětinu ročních příjmů Canonu.

Konkurence v podobě smartphonů z trhu pomalu vytlačuje výrobce tradičních fotoaparátů, proto je větší orientace na laserové tiskárny a další kancelářské příslušenství pro Canon do budoucna nevyhnutelnou cestou.

 

Zdroj foto: unsplash.com

 

0,0 Průměrné hodnocení 0,0 od 0 zákazníků
Ohodnotit: